Veelgestelde vragen over Building Insight

Wat is Building Insight?
Bij aanschaf van Building Insight koop je een totaaloplossing die permanent inzicht geeft in de condities van ruimtes. De basisversie van het platform bestaat uit een sensor met een 1-jarig abonnement voor de module die inzicht geeft in de luchtkwaliteit van een ruimte. Notificaties op basis van behoorlijk gebruik, toegang tot de bijbehorende webapp en een overzicht via het management dashboard zijn ook inbegrepen.   

Installatie en ingebruikname sensor

Hoe en waar moet ik de sensor bevestigen?
Voor bevestiging van de sensor volg je de handleiding in de verpakking van de sensor. De installatie instructies zijn onderdeel van de handleiding.

Hoe neem ik de sensor voor het eerst in gebruik?
Voor de ingebruikname van de sensor volg je de handleiding in de verpakking van de sensor. In de handleiding staat stapsgewijs beschreven wat je moet doen om de sensor voor het eerst in gebruik te nemen.

Over de sensor

Hoe maakt de sensor verbinding?
De sensor is automatisch verbonden via het LoRa netwerk van KPN. LoRa is een Long Range, Low Power IoT-verbinding die speciaal ontwikkeld is om kleine hoeveelheden informatie periodiek uit te wisselen tussen objecten en systemen.

Hoe weet ik zeker of de sensor ontvangst heeft?
De sensor heeft ontvangst in alle gebieden van Nederland waar KPN de dekking van LoRa garandeert. Klik op deze link  en scroll naar beneden voor de LoRa dekkingskaart. Valt de locatie van de sensor binnen het dekkingsgebied, maar is er desondanks gedurende een uur geen enkele waarde doorgegeven in de webapp of het management dashboard? Neem dan contact op via buildinginsight@unica.nl. 

Hoe lang gaat de batterij van de sensor mee?
De sensor wordt gevoed door 2 AA batterijen. Deze gaan bij normaal gebruik gemiddeld 1,5 jaar mee. Unica stuurt een notificatie als de batterij bijna leeg is. Vervolgens kun je ze gemakkelijk zelf vervangen met behulp van een online instructie.

Wat zijn de afmetingen van de sensor?
8.6 cm x 8.6 cm x 2.8 cm (l x b x h)

Voldoet de sensor aan de SUVIS-eisen?
Voor projectaanvragen voor de Specifieke uitkering ventilatie in scholen (SUVIS) kan Building Insight | Air als oplossing voor CO2-monitoring integraal worden ingepast. 

Over de webapp  

Moet je eerst inloggen of kan je direct de ruimtecondities aflezen? 
Je hoeft niet in te loggen om de ruimtecondities af te kunnen lezen. Door de QR-code te scannen met je smartphone ga je direct naar de URL voor de webapp van de sensor die je scant. Iedereen met een smartphone kan dus altijd de ruimtecondities inzien, zonder eerst een app te hoeven downloaden.

Ik ontvang geen sms’jes. Wat moet ik doen?
Je ontvangt een sms als je een telefoonnummer invoert en de gemeten waarden in het door jou aangegeven tijdsbestek hoger is dan de norm (in het geval van CO2: minimaal hoger dan de RIVM-norm van 1.200 ppm). Zijn de gemeten waarden goed? Dan ontvang je geen sms en kun je vertrouwen op voldoende luchtverversing. Komen de gemeten waarden boven de RIVM-norm uit en ontvang je toch geen sms? Neem dan contact op via buildinginsight@unica.nl.  

Waarom is het belangrijk om de luchtkwaliteit te meten?
Door ruimtelijke condities zoals de CO2 concentratie frequent te meten met Building Insight sensoren, wordt de luchtkwaliteit in een ruimte inzichtelijk. Met dit inzicht kan snel vastgesteld worden of er actie benodigd is om de condities in een ruimte te verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
a) het veranderen van het gebruik van de ruimte; of 
b) het opvolgen van de geadviseerde maatregelen van het RIVM/REHVA; of
c) het realiseren van technische aanpassingen aan de lucht installaties.

Ben ik veilig voor corona (Covid-19) zolang ik geen melding van Building Insight heb ontvangen?
Building Insight voorkomt geen besmetting van het coronavirus. Via de meldingen functie in de webapp krijg je een melding als het CO2 niveau te hoog is en dus de luchtverversing (ventilatie) onvoldoende is. Onvoldoende luchtverversing brengt een verhoogd risico op overdracht van virussen met zich mee. Uiteraard is dit niet de enige oorzaak voor de overdracht van het coronavirus. Volg daarom ook altijd alle andere voorschriften van het RIVM op.

De grenswaarden worden vaak overschreden, wat moet ik doen?
Wanneer de grenswaarden vaak worden overschreden, adviseren wij een uitgebreide analyse te doen met behulp van het management dasboard. Om vervolgens tot een permanente oplossing te komen. De binnenklimaat-specialisten van Unica kunnen hierbij ondersteunen en gericht advies geven. Het is ook mogelijk om de data te delen met eigen adviseurs en specialisten.  

Bestellen & leveren

Wie kan Building Insight producten bestellen?
Building Insight producten kunnen uitsluitend worden aangeschaft door zakelijke klanten.   

Hoe plaats ik een bestelling?
Je plaatst gemakkelijk een bestelling door het gewenste aantal in het winkelmandje te plaatsen. Betaling verloopt via Mollie middels iDeal of SEPA incasso. Nadat de bestelling geplaatst is ontvang je een bevestigingsmail met factuur. 

Wat is de levertijd?
De verwachte levertijd wordt aangegeven bij de bestelling in de webshop. Mocht de levering vertraagd zijn, dan zal je hier zo snel mogelijk via e-mail over geïnformeerd worden.

Hoe wordt er bezorgd en wat zijn de verzendkosten?
Wij maken gebruik van de PostNL diensten. Je ontvangt een track & trace code wanneer het pakket verzonden is. De verzendkosten zijn inbegrepen in de prijs.

Wat moet ik doen als mijn bestelling niet klopt?
Het kan voorkomen dat er iets mis gaat met je bestelling. Mocht dit onverhoopt gebeuren, neem dan contact op via buildinginsight@unica.nl.  

Hoe verloopt de facturatie?
Na het plaatsen van je bestelling in de webshop ontvang je een e-mail ter bevestiging van de aankoop met de factuur. Bij aankoop van Building Insight | Air is een 1-jarig abonnement op basis van behoorlijk gebruik (zie onze algemene voorwaarden, artikel 8) inbegrepen. Na deze periode wordt het abonnement automatisch met 1 jaar verlengd. Kosten hiervoor zijn € 2,50 per maand. Deze verlenging zal van tevoren in rekening worden gebracht.  

Garantie en retourneren

Mijn sensor is kapot, wat moet ik doen?
Indien de sensor niet goed werkt of kapot gaat binnen 12 maanden na levering, neem dan contact op via buildinginsight@unica.nl. Wij zullen de sensor herstellen of vervangen. 

Ik wil de aangekochte sensor retourneren, wat moet ik doen?
Indien de sensor niet goed werkt of kapot is, neem dan contact op via buildinginsight@unica.nl. Het is niet mogelijk om de Building Insight | Air module te retourneren.

Privacy & data

Welke data verzamelt Building Insight | Air?

De sensor en webapp verzamelen onderstaande data. Per item geven we aan hoe lang we de data opslaan.
• Telefoonnummer (wordt alleen de opgegeven tijd opgeslagen)
• CO2 waarde (niet langer dan nodig)
• Luchtvochtigheid (niet langer dan nodig
• Temperatuur (niet langer dan nodig)
• Aanwezigheid/beweging (wordt niet opgeslagen)  
• Lichtsterkte (wordt niet opgeslagen) 
• Locatie (niet langer dan nodig) 
• Batterijvoltage (niet langer dan nodig) 

Wat gebeurt er met de verzamelde data?
De data wordt door Unica en KPN verwerkt en opgeslagen voor gebruik van Building Insight. Er worden geen persoonlijke gegevens verzameld, zonder voorafgaande toestemming. De data wordt niet voor andere doeleinden gebruikt, tenzij je daarvoor uitdrukkelijk vooraf toestemming geeft.

Verkoopt Unica gegevens aan derden?
Nee. Op verzoek van de klant kan Unica wel gegevens verstrekken aan derden zoals aan een installateur of adviseur.  

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan contact op via buildinginsight@unica.nl.